Saga o sovama

Saga o sovama

Pričanje o dobrim stripovima je isto tako važno kao i njihovo čitanje. Zbog toga vam portal Svet stripa danas predstavlja prvi Betmen trejd iz perioda THE NEW 52 koji je objavila Čarobna knjiga kao 18. knjigu u biblioteci DC gold.

Ovaj izdavač trenutno radi neverovatan posao što se tiče izbacivanja novih stripova, a zastupljeni su naslovi američke, francuske i italijanske škole.

Što se amerikanaca tiče, naročito su dodali gas sa Betmenom, ali i na polju Franko- belgijske škole održavaju visok ritam izlaženja – hrvatska Fibra nikada nije imala većeg konkurenta u pogledu brzine izdavanja vrhunskih dela devete umetnosti.

Za kreiranje Sage o sovama, kao i gotovo celog Betmenovog serijala THE NEW 52, bili su zaduženi Skot Snajder i Greg Kapulo.

Početak druge decenije aktuelnog veka bilo je vreme promena za DC. Dostigli su određenu tačku sa aktuelnim pričama i odlučili su da je vreme za restartovanje. Flešpoint je označio rađanje novog Multiverzuma i kamen temeljac je postavljen. Mogli su da svojim klasičnim junacima daju nove početke, da ih podmlade i puste u nove avanture.

Snajder nam u uvodnom tekstu otkriva kako je nastajala ideja o Sudu sova i kako je prihvatio ponudu da piše o Brusu Vejnu. Utrenutcima kada se uobličavala ideja o velikom reebotu, Snajder je radio na priči Crno ogledalo (uskoro takođe u izdanju ČK) u kojoj Betmenov kostim nosi Dik Grejson i povratak heroja miliona Brusa Vejna je ulio tremu u mladog pisca. Uz pomoć supruge je prevazišao strahove i započeo stvaranje nečeg drevnog u Gotamu.

On nas u ovu priču epskih razmera uvodi poetičnim monologom o tome šta je Gotam. Betmen nas upoznaje sa redovnom rubrikom lokalnih novina u kojoj se od čitalaca traži da opišu šta je za njih Gotam u tri ili manje reči. Dok čitamo neke od čestih odgovora pejzažni paneli prerastaju u fantastičnu scenu Borbe između Betmena i grupe begunaca iz Arkama, koju čine neki od njegovih legendarnih protivnika.

Nakon uspešno sprečenog bekstva kriminalno bolesnih umova, Brus Vejn se povlači u svoju vilu gde ga očekuje prijem krema gotamskog društva. Njima će slavni milijarder predočiti plan za bolju budućnost grada i zatražiti njihovu moralnu i finansijsku podršku. U svom domu po prvi put steže i ruku entuzijastičnom kandidatu za gradonačelnika Linkolnu Maršu sa kojim, čini se, deli ideale.

Dojava o brutalnom ubistvu će omesti Brusa u ćaskanju sa gostima. Na mestu zločina otkriva da je žrtva na smrt izbodena profesionalnim noževima za bacanje koji na sebi nose amblem sove. Sve dodatno začinjava i plamteća preteća poruka, a ovo ubistvo je samo prvo u nizu.

Snajder u Gotamu stvara tajno društvo nalik Masonima. Misterioznog porekla, staro koliko i temelji grada. Društvo koje je vekovima nametalo svoju volju gradu i koje ga je posedovalo mnogo pre postojanja Betmena. Sud sova je svoj put ukrstio i sa ranijim generacijama porodice Vejn i sve to unosi nemir u mračnog viteza, otkriva njegovu skrivenu, ljudsku stranu koja i te kako ume da se plaši i bude nesigurna. A to zaštitnika Gotama vodi u greške koje mogu skupo da ga koštaju.

Pisac daje jednu novu dubinu Betmenu i njegovim motivima. Širi njegovu ličnost i pušta nas da po prvi put, posle Milerovog Povratka Mračnog viteza, zavirimo dublje ispod kacige. Snajder zapravo razvija lik Betmena, pušta ga da uči i da se menja u granicama prihvatljivog kanona i to će raditi tokom celog serijala.

Što se ostalih članova Bet porodice tiče, u ovom prvom trejdu sam stekao utisak, a u drugom o kome ćemo uskoro pričati, sam taj utisak pretvorio u čvrsto verovanje – da su gotovo svi nepotrebni i izuzetno dosadni. Jedini vredni stvaranja su Dik Grejson, originalni Robin i Demijan Vejn. Ostali su iritantni i u svakoj situaciji se ponašaju kao razmažena deca.

Sa druge strane, tu su negativci koje Snajder piše bolje i od samog Betmena. U Sagi o sovama sam nekoliko puta sticao utisak da je Betmen sporedan lik, a da je nevidljivo društvo oličeno u atentatoru zvanom Kandža – glavni lik. Nastavljajući se na to, kao glavnu zamerku mogu da istaknem Betmenovu pasivnost u nekoliko situacija.

Što se crteža tiče, Kapulo me je oduševio još prvi put kad sam čitao THE NEW 52 online, a sada kad njegove radove imam na papiru, ni jedan panel ne mogu da prođem, a da ga detaljno ne proučim i upijem sve detalje crteža. Njegov stil je unapređena, realističnija verzija Brusa Tima. Sa Snajderom je stvorio jednog novog, futurističkog, pomalo neonskog Betmena za 21. vek. Dinamičan, snažan crtež. Pun detalja i savršeno obojen.

Naročito mi se sviđao dizajn Betmenovog odela koje nikada više nije podsećalo na oklop nego kod Kapula. Pratiti njegovog Betmena na Gotamskom nebu i u borbama protiv zlikovaca dok mu se okop i plašt cepaju, a odlučnost u očima raste je bilo pravo zadovoljstvo. Ovde moram da istaknem i scene ludila koje su me istinski naježile.

Ovaj strip mi je povećao apetit za avanturama Mračnog viteza i odmah sam morao da pogledam i neki film o ovom junaku. Odlučio sam se za Nolanov – Betmen počinje. Kao dodatni prilog, preporučujem i neku epizodu animirane serije.

Kvalitet izdanja Čarobne knjige je zaista dobar, ali sam primetio da su pojedine strane mutne. Za to ipak krivim DI-SI jer su najverovatnije distribuirali otisak lošijeg kvaliteta. Sa druge strane, našem izdavaču zameram ovaj jednolični dizajn naslovnica kada su u pitanju stripovi o super herojima. Font kojim ispisuju naslove je uvek jednoličan, a video sam koliko bolje ova naslovnica izgleda na nekim stranim izdanjima.

Podsetimo se i da je Darkvud započeo izdavanje Snajder &Kapulovog opusa, ali je stao na onome što predstavlja prvu polovinu ove knjige.

Ovo je najbolja priča o Betmenu u ovom veku i zaslužuje brojne povratke u budućnosti.

Pročitajte još na blogu